ZELF! (3-6 jaar)

Bezoek aan de tentoonstelling ZELF! en deelname aan twee korte workshops

Let op: dit programma is beschikbaar vanaf 25 februari 2017!

Peuters en kleuters (groep 0, 1, 2 en 3) bezoeken met begeleiders ZELF!: een ruimte met 5 interactieve installaties gemaakt door kunstenaars. De installaties zijn samengebracht in een meubel dat het mogelijk maakt ze te openen en af te sluiten. Achter iedere deur of wand wacht een nieuwe ontdekking en belevenis. Zo komen kinderen in ZELF! op een speelse en prikkelende manier in aanraking met beeldende kunst. Zelf doen staat voorop!

Er is een keuze uit 3 programma’s waarin altijd 2 korte workshops zijn opgenomen:

1.) IJsland (groep 0)
2.) Tangram Eiland (groep 1,2 en 3)
3.) Achter de schermen (groep 1,2 en 3)

We gaan samen met de kinderen op ontdekkingstocht in de verschillende installaties, voeren gesprekken, vertellen verhalen en stellen elkaar vragen. Op die manier draagt de interactie ook bij aan de taalontwikkeling. ZELF! stimuleert de verbeeldingskracht en de creativiteit van het jonge kind. De 3 programma's hebben ieder een eigen inhoud en workshop, ook wanneer dezelfde ruimtes worden bezocht.

IJsland (groep 0)
Speciaal voor de allerjongsten!
Lars, de kleine ijsbeer, drijft op een ijsschots weg uit zijn witte koude wereld. Samen met Lars beleven we spannende warme avonturen en onderweg verzamelen we de mooiste souvenirs op onze ijsschotsen.

In dit programma ontdekken we o.a. de installatie Het Eiland en lezen voor uit het prentenboek Kleine IJsbeer van Hans de Beer. Het accent ligt op:
- Kennismaken met ZELF!;
- Zelf ervaren;
- Zelf spelen;
- Stimuleren van taalontwikkeling;
- Stimuleren van de verbeeldingskracht;
- Stimuleren van de creativiteit.

Tangram Eiland (groep 1, 2 en 3)
Tangram? Wat is dat precies? We puzzelen samen aan schitterende exotische vogels, gevaarlijke krokodillen en hier en daar een verdwaalde dino. Maar de tangram- dieren moeten natuurlijk wel een bijzondere plek krijgen om te kunnen wonen. Hoe richten we ons Eiland in? Wat hebben de dieren nodig?

In dit programma ontdekken we o.a. de installatie Het Eiland, de Tangramkat en lezen voor uit het prentenboek Tangramkat van Maranke Rinck en Martijn van der Linden. Het accent ligt op:
- Kennismaken met Villa Zebra, en twee verschillende installaties in ZELF!;
- Kennismaken met het boek Tangramkat;
- Stimuleren van de creativiteit;
- Kennismaken met Tangramfiguren;
- Stimuleren van de verbeeldingskracht;
- (Groot) Samenwerken aan een Eiland.

Achter de schermen (groep 1,2 en 3)
Ga je mee, er is een circus in de stad! We verdiepen ons in het leven in en rondom het circus. Via de artiesteningang nemen we een kijkje achter de schermen van het circus, welke acts kunnen we bedenken bij deze circuspakken? We werken aan een wervelende show. Maar als de show afgelopen is, naar welk huis gaat de acrobaat dan? Hoe woont een circusartiest, wat eet hij en welke sloffen draagt hij thuis? We gaan naar huis met een goede truc die later nog uit de mouw kan komen!

In dit programma ontdekken we o.a. de installatie Circus Gibra en De Buitenwereld. Het accent ligt op:
- Kennismaken met Villa Zebra, en twee verschillende installaties in ZELF!;
- Stimuleren van verbeeldingskracht;
- Kennismaken met het ‘Circus’;
- Stimuleren van de creativiteit;
- Samenwerken aan een show.

Verder naar reserveren >
Terug naar de vorige pagina <

Diep in het bos (7-12 jaar)

Bezoek aan de tentoonstelling en deelname aan een workshop.

DIEP IN HET BOS is het mysterieus en spannend. Vreemde geluiden geven je het gevoel dat je er niet alleen bent. Je kunt dwalen, fantaseren en onderzoeken met drie routes en ieder een ander avontuur. Bouw mee aan het groeiende kunstwerk van Katrijn Verstegen, ga op in de enorme tekeningen van Anouk Griffioen en kijk rond in het laboratorium van Toine Klaassen. De kunstwerken en interactieve installaties van tien kunstenaars zetten in ‘Diep in het bos’ aan tot experimenteren en denken. Groepen uit het primair onderwijs nemen na het bezoek aan de tentoonstelling deel aan één van de twee onderstaande workshops.

BOOM-STAM (groep 3/4/5)
Diep in het bos wonen bijzondere figuren. In Villa Zebra ontmoet je er een paar, maar de meeste zijn zo schuw dat je ze nooit ziet. Maar soms hoor of ruik je ze wel! Langzaam krijgen de leerlingen een idee van hoe de figuren er uit zouden kunnen zien… De klas verandert zichzelf in de figuren uit het donkerste deel van het bos! We werken met materialen als: golfkarton, zwart verpakkingssnoer, nietmachines (geen lijm, geen scharen, geen stiften)
Subthema: natuur

We bezoeken o.a. kunstwerken van:
- Hillegon Brunt, Jacqueline Loeve, Barbara Witteveen (wezens)
- Anouk Griffioen, Hidde van Schie (camouflage)
- Toine Klaassen (geur)
- Bruno Ferro Xavier da Silva (geluid)

Extra:
- groepsfoto
- werken opgerold mee naar school

Verder naar reserveren >

CONTAINER IN HET BOS (groep 6/7/8)
Diep in het bos ontdekken de leerlingen een mysterieuze container. Wat doet die container daar? Wie liet hem achter? En wat zou er in zitten? De leerlingen verbeelden wat er zich in de container af zou kunnen spelen. We werken met materialen als: kunststof vouwdoosjes, diverse materialen
Subthema: detective

We bezoeken o.a. kunstwerken van:
- Eva Krause
- Toine Klaassen
- Ruben Bellinkx

Verder naar reserveren >
Terug naar de vorige pagina <