ZELF! (3-6 jaar)

Bezoek aan de tentoonstelling ZELF! en deelname aan twee korte workshops

Let op: dit programma is beschikbaar vanaf 25 februari 2017!

Peuters en kleuters (groep 0, 1, 2 en 3) bezoeken met begeleiders ZELF!: een ruimte met 5 interactieve installaties gemaakt door kunstenaars. De installaties zijn samengebracht in een meubel dat het mogelijk maakt ze te openen en af te sluiten. Achter iedere deur of wand wacht een nieuwe ontdekking en belevenis. Zo komen kinderen in ZELF! op een speelse en prikkelende manier in aanraking met beeldende kunst. Zelf doen staat voorop!

Er is een keuze uit 3 programma’s waarin altijd 2 korte workshops zijn opgenomen:

1.) IJsland (groep 0)
2.) Tangram Eiland (groep 1,2 en 3)
3.) Achter de schermen (groep 1,2 en 3)

We gaan samen met de kinderen op ontdekkingstocht in de verschillende installaties, voeren gesprekken, vertellen verhalen en stellen elkaar vragen. Op die manier draagt de interactie ook bij aan de taalontwikkeling. ZELF! stimuleert de verbeeldingskracht en de creativiteit van het jonge kind. De 3 programma's hebben ieder een eigen inhoud en workshop, ook wanneer dezelfde ruimtes worden bezocht.

IJsland (groep 0)
Speciaal voor de allerjongsten!
Lars, de kleine ijsbeer, drijft op een ijsschots weg uit zijn witte koude wereld. Samen met Lars beleven we spannende warme avonturen en onderweg verzamelen we de mooiste souvenirs op onze ijsschotsen.

In dit programma ontdekken we o.a. de installatie Het Eiland en lezen voor uit het prentenboek Kleine IJsbeer van Hans de Beer. Het accent ligt op:
- Kennismaken met ZELF!;
- Zelf ervaren;
- Zelf spelen;
- Stimuleren van taalontwikkeling;
- Stimuleren van de verbeeldingskracht;
- Stimuleren van de creativiteit.

Tangram Eiland (groep 1, 2 en 3)
Tangram? Wat is dat precies? We puzzelen samen aan schitterende exotische vogels, gevaarlijke krokodillen en hier en daar een verdwaalde dino. Maar de tangram- dieren moeten natuurlijk wel een bijzondere plek krijgen om te kunnen wonen. Hoe richten we ons Eiland in? Wat hebben de dieren nodig?

In dit programma ontdekken we o.a. de installatie Het Eiland, de Tangramkat en lezen voor uit het prentenboek Tangramkat van Maranke Rinck en Martijn van der Linden. Het accent ligt op:
- Kennismaken met Villa Zebra, en twee verschillende installaties in ZELF!;
- Kennismaken met het boek Tangramkat;
- Stimuleren van de creativiteit;
- Kennismaken met Tangramfiguren;
- Stimuleren van de verbeeldingskracht;
- (Groot) Samenwerken aan een Eiland.

Achter de schermen (groep 1,2 en 3)
Ga je mee, er is een circus in de stad! We verdiepen ons in het leven in en rondom het circus. Via de artiesteningang nemen we een kijkje achter de schermen van het circus, welke acts kunnen we bedenken bij deze circuspakken? We werken aan een wervelende show. Maar als de show afgelopen is, naar welk huis gaat de acrobaat dan? Hoe woont een circusartiest, wat eet hij en welke sloffen draagt hij thuis? We gaan naar huis met een goede truc die later nog uit de mouw kan komen!

In dit programma ontdekken we o.a. de installatie Circus Gibra en De Buitenwereld. Het accent ligt op:
- Kennismaken met Villa Zebra, en twee verschillende installaties in ZELF!;
- Stimuleren van verbeeldingskracht;
- Kennismaken met het ‘Circus’;
- Stimuleren van de creativiteit;
- Samenwerken aan een show.

Verder naar reserveren >
Terug naar de vorige pagina <

Ticket to de Toekomst (7-12)

Bezoek aan de tentoonstelling en deelname aan een workshop. 90 minuten, €4,- per leerling.

De toekomst kan volgende week zijn, het jaar 8888, of als je een opa of oma bent. Hoe gedragen we ons in de toekomst? Wat voor kleding dragen we, hoe reizen we van de ene naar de andere plek en gebruiken we nog wel computers? In de tentoonstelling is onder andere werk te zien van Chantal van Heeswijk, Floris Kaayk, Folkert de Jong en Stefan Gross. In deze tentoonstelling staan beeldende kunst en het kijken naar en praten over kunstwerken centraal. We zoeken naar de verhalen van leerlingen bij de kunst en concentreren op het stimuleren van de creativiteit en verbeeldingskracht van leerlingen. Ze presenteren hun eigen ideeën.

FASTFOOD FUTURE (groep 3/4/5)
Ver in de toekomst bekijken leerlingen het broodje van de toekomst. En dat smaakt natuurlijk naar meer! In de workshop werken leerlingen aan hun eigen versie van toekomst-fastfood. Ze werken hun ideeën uit, onder andere met klei als materiaal.
subthema's: voedsel, innovatie

TOEKOMST IMAGE (groep 6/7/8)
Ver in de toekomst lijkt alles ander. Het eten is vreemd, de auto's zijn veel sneller en je telefoon is onherkenbaar. Hoe ziet de wereld er uit in de toekomst? En wat betekent dat voor ons eigen uiterlijk? In deze workshop verbeelden leerlingen futuristische mensen uit verrassende materialen.
subthema's: innovatie, techniek, uiterlijk, mode, hergebruik.

Verder naar reserveren.