Steeds meer professionals in het onderwijs erkennen het belang van kunst en cultuur en integreren het in hun vaste lesprogramma. Via deze vorm van onderwijs kunnen andere talenten van leerlingen worden aangesproken dan met de reguliere vakken. Creativiteit wordt bovendien steeds vaker beschouwd als een essentiële vaardigheid voor de arbeidsmarktkansen van kinderen in de toekomst. Ontdek hoe kunst en cultuureducatie een rol kunnen spelen op jouw school en welke mogelijkheden er zijn in samenwerking met Villa Zebra.
Villa Zebra in het onderwijs
Volgens de visie van Villa Zebra ervaren kinderen kunst en creativiteit in diverse aspecten van hun leven: in de wijk waar ze wonen, thuis en op school. Onze vakdocenten, ervaren kunstenaars, brengen deze beleving naar scholen met wekelijkse lessen, cursussen, ateliers of creatieve evenementen. De omvang en inhoud van deze projecten stemmen we af op de specifieke wensen van de school. Zowel onafhankelijke lessenseries op maat als programma’s binnen de Cultuurcoach-regeling of vanuit het CmK-programma Stel je voor… behoren tot de mogelijkheden. Ontdek hoe wij op maat gemaakte programma’s aanbieden die volledig aansluiten op de unieke behoeften van jouw school.
Werken met kunstenaars
Kunstenaars bekijken de wereld vanuit verrassende perspectieven. In een samenleving waar kinderen van jongs af aan leren binnen vastgestelde kaders te denken, kan het voor leerlingen even wennen zijn om buiten deze grenzen te treden en hun fantasie de vrije loop te laten. Daarom neemt de leerkracht actief deel en maakt deel uit van het creatieve groepsproces. Technieken en vaardigheden zoals kleien, knippen en plakken zijn in het beeldende proces het middel om de verbeelding tot uiting te brengen en niet het doel van de les.
Aanpak en werkwijze
Onze benadering is uniform voor alle groepen, maar de invalshoek en thematiek variëren per leeftijdsgroep. Het is in deze belangrijk om aansluiting te vinden met de belevingswereld van de klas en rekening te houden met het ontwikkelingsniveau en de groepsdynamiek.
- Inspireren
Het thema wordt geïntroduceerd, en samen met de kinderen gaan we op verkenning. Wat weten zij al over het thema en wat hebben ze hierover te vertellen? Inspiratie uit beeldende kunst, filmpjes en boeken stimuleert de fantasie van de klas. Dit kan plaatsvinden in gesprek of door praktische activiteiten. - Doen
Na de inspiratiefase geven leerlingen vorm aan hun ideeën. Ze gebruiken hiervoor diverse (rest)materialen. - Reflecteren
Reflectie vindt gedurende de hele les plaats doordat de vakdocent open vragen blijft stellen over de keuzes van de leerlingen. Aan het einde van de les blikken we samen terug. Tijdens deze evaluatie is het belangrijk dat leerlingen woorden geven aan wat ze in hun hoofd en met hun handen hebben gemaakt.
Meer weten over Villa Zebra in het onderwijs? Interesse in maatwerk? Vragen? Neem contact op via post@villazebra.nl. Wij staan klaar om jouw school te inspireren met een passend kunsteducatietraject!